Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Oostelijke Rondweg Boskoop, Traject: Parallelle Wijkdijk, Verlengde Wijkdijk en Middelburgseweg
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0595.RondwegBoskoop10-BP80

4.2 Verkeer

De verkeerskundige onderbouwing voor de rondweg vindt zijn grondslag in de modellenstudie: Verkeer en vervoer in de herinrichtingsgebieden Boskoop en Reeuwijk’.’Variantenstudie’, Opgesteld door de Dienst Landelijk Gebied in samenwerking met Arcadis, Kenmerk 672/CE98/1693/13768 november 1998. Deze studie is opgevolgd door Verkeersonderzoek Boskoop Reeuwijk’. ’Variantenanalyse vergroot studiegebied, Dienst Landelijk Gebied eveneens in samenwerking met Arcadis Kenmerk 110613/CE9/019/00002021 december 1999. Deze rapporten zijn separate bijlagen behorend bij het bestemmingsplan. Opvolgend aan de variantenstudies is het ontwerpplan infrastructuur opgesteld. Dit plan omvat een nadere uitwerking van de oostelijke rondweg waaronder een uitgewerkt tracé, principe doorsneden, noodzakelijke water- en natuurcompensatie en de financiering. Het ontwerpplan is van toepassing op het gehele rondweg.
Omdat onderhavig bestemmingsplan slechts een deel van de gehele oostelijke rondweg omvat en omdat een deel van het consensusalternatief zoals opgenomen in het ontwerpplan Infrastructuur gewijzigd is overgenomen, is besloten een nieuw verkeerskundig rapport[1] op te stellen. Het nieuwe verkeerskundig onderzoek heeft als doel de bestaande onderzoeken, voor het deel van module 3, te actualiseren, en daardoor als goede verkeerskundige onderbouwing te kunnen fungeren voor dit bestemmingsplan. Het nieuwe verkeerskundig rapport is opgesteld door Arcadis en is toegevoegd als bijlage.
In het rapport wordt aangegeven wat de huidige verkeersintensiteit zal zijn en wat de intensiteit is over 10 jaar. Op basis van deze prognose wordt aangetoond dat de oostelijke rondweg voorziet in een behoefte en dat de weg geschikt is voor de te verwachten capaciteit. De weg is ontworpen als een erftoegangsweg. Op de volgende pagina is de conclusie uit het onderzoek weergegeven t.a.v. het gemotoriseerd verkeer.
 
Intensiteiten in 2010 op basis van autonome groei en op basis van model
In de onderstaande tabel zijn de intensiteiten weergegeven in het jaar 2010 zonder realisatie van de rondweg. Er wordt uitgegaan van een autonome groei van 2% van het verkeer per jaar (conform het landelijk gemiddelde groeicijfer).
 
 
Intensiteiten in 2020 (inclusief uitbreiding kwekerijen)
In de onderstaande tabel zijn de maximale intensiteiten in 2020 weergegeven op de Oostelijke Rondweg rekening houdend met de autonome ontwikkelingen, een maximale uitbreiding van de boomkwekerijen in het gebied en de autonome groei. Deze intensiteiten sluiten aan bij de functie van de Oostelijke Rondweg, een erftoegangsweg (intensiteit < 3.500 mvt/etmaal).
 
 
Conclusie
Ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening is een verkeerskundig onderzoek opgesteld voor het deel van de oostelijke rondweg dat vastgelegd is in dit bestemmingsplan. In het rapport wordt aangegeven wat de huidige verkeersintensiteit zal zijn en wat de intensiteit is over 10 jaar op de oostelijke rondweg. Op basis van de prognose wordt aangetoond dat de oostelijke rondweg voorziet in een behoefte en dat de weg geschikt is voor de te verwachten capaciteit. Het verkeerskundig rapport is als bijlage toegevoegd.
 

[1] Ruimtelijke onderbouwing Verkeer, oostelijke rondweg Boskoop, Arcadis, Kenmerk D01011/CE9/0R9/ 300127 ws, 18-2-2010