direct naar inhoud van 3.5 Ontwerplan infrastructuur
Plan: Wijzigingsplan Gouwedreef N207
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1901.12GouwedreefN207-WP80

3.5 Ontwerplan infrastructuur

In 1998 is door de provincie Zuid-Holland de gebiedscommissie Boskoop-Reeuwijk geïnstalleerd. De commissie heeft als opdracht meegekregen om een 'gebiedsdekkend infrastructuurplan op te stellen met duurzame oplossingen voor de verkeersafwikkeling in het landrichtingsgebied Boskoop en Reeuwijk'. Daarbij zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • 1. het ontlasten van de kernen Boskoop, Reeuwijk-dorp, Tempel en Waddinxveen;
  • 2. het verbeteren van de ontsluiting van het boomkwekerij- en veehouderijgebied;
  • 3. het verbeteren van de verkeersveiligheid in het totale studiegebied;
  • 4. het tegengaan van gebiedsvreemd verkeer.

In juli 2005 hebben Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland het “Ontwerpplan infrastructuur Boskoop-Reeuwijk” vastgesteld. Dit document vormt het slotstuk van een uitgebreid planproces, waarin 116 ontsluitingsvarianten zijn opgesteld en beoordeeld op criteria als verkeersafwikkelend vermogen, bijdrage aan verkeersveiligheid en leefbaarheid etc. Van deze 116 varianten zijn er 13 nader onderzocht. Dit heeft geleid tot een selectie van 3 voorkeursvarianten. Uiteindelijk is besloten het beste van de drie voorkeursvarianten te combineren tot een consensusvariant. Het nu voorliggende plan is gebaseerd op de consensusvariant. Deze variant bestaat onder andere uit de realisering van een zuidelijke aansluiting op de N207 en de aanleg van een wegtracé Randenburg West tussen de N207 en de Randenburgseweg.

Conclusie

De keuze van de consensusvariant, waarin ook de zuidelijke aansluiting op de N207 is opgenomen, is op zorgvuldige wijze tot stand gekomen. Deze variant heeft een hoog probleem oplossend vermogen, leidt tot verbetering van de leefbaarheid in omliggende kernen en heeft een beperkt effect op natuur en milieu.