Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Oostelijke Rondweg Boskoop, Traject: Parallelle Wijkdijk, Verlengde Wijkdijk en Middelburgseweg
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0595.RondwegBoskoop10-BP80

4.5 Externe veiligheid

De mogelijke risico’s van het optreden van een milieucalamiteit moeten bij het vaststellen van ruimtelijke plannen (Wro-procedures) inzichtelijk gemaakt worden. Het gaat dan om gevaar dat de directe omgeving loopt wanneer er iets mis gaat bij productie, het behandelen of het vervoer van gevaarlijke stoffen. Bij het in beeld brengen van deze Externe Veiligheidsrisico’s worden twee normstellingen gehanteerd: het plaatsgebonden risico(PR) en het groepsrisico(GR).
 
4.5.1 Besluit externe veiligheid inrichtingen (BEVI)
Op 27 oktober 2004 is het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI) inwerking getreden. Het BEVI legt veiligheidsnormen op aan bedrijven die een risico vormen voor mensen buiten de inrichting. Het BEVI is opgesteld om de risico’s waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld vanwege risicovolle bedrijven te beperken.
Om te bepalen of er risicovolle bedrijven in de omgeving aanwezig zijn is de risicokaart van de Provincie Zuid-Holland geraadpleegd. Onderstaande afbeelding is een uitsnede van de risicokaart.
 

Risicokaart Zuid-Holland 9plangebied nabij Pijl
 
De risicokaart maakt duidelijk dat in de omgeving veel risicovolle bedrijven aanwezig zijn. Het gaat hier uitsluitend om tuinders met een bovengrondse propaan-tank. Om deze tanken geldt een risicocontour i.v.m ontploffingsgevaar. Geen van deze contouren grenst direct aan of ligt over het plangebied. Er ontstaat derhalve geen onacceptabel verhoogd plaatsgebonden risico door omliggende bedrijven.
4.5.2 Buisleidingen
Voor het transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen wordt nieuw beleid ontwikkeld, dat zich in een vergevorderd stadium bevindt. Het huidige ruimtelijke beleid is beschreven in het Structuurschema buisleidingen (1985) en in twee circulaires (voor hoge druk aardgasleidingen in 1984 en voor brandbare vloeistoffen in 1991).
Er wordt een nota Buisleidingen ontwikkeld ter vervanging van het Structuurschema buisleidingen en een AMvB ter vervanging van de circulaires. Volgens de risicokaart Zuid-Holland en het rapport van de Milieudienst Midden-Holland liggen er geen buisleidingen in de directe omgeving.
4.5.3 Transport
Voor de routering van gevaarlijke stoffen is de Wet vervoer gevaarlijke stoffen van belang. Gemeenten mogen voor de zogenaamde routeplichtige stoffen gemeentelijke wegen binnen hun grenzen aanwijzen waarover deze gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd (en daarbuiten dus niet). Redenen voor routering zijn bijvoorbeeld kwetsbare situaties zoals: dichte bebouwing, de aanwezigheid van een ziekenhuis of de ligging van een waterwingebied. Voorwaarde is wel dat een door een gemeente aangewezen weg aansluit op het provinciale of rijkswegennet waarover het vervoer van gevaarlijke stoffen is toegestaan.
 
Voor het transport van gevaarlijke stoffen via weg, water en spoor heeft het Rijk normen vastgesteld in de nota Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Deze normen hebben nog geen wettelijke status. In een gezamenlijke circulaire met dezelfde titel van de ministeries VROM, V&W en BZK wordt de nota verder uitgewerkt.
 
De Milieu-dienst Midden-holland heeft aangegeven dat in de omgeving van Boskoop geen gevaarlijke transportroutes aanwezig zijn. De aanleg van de rondweg zal evenwel leiden tot het wijzigen van de gebruikelijke routes voor het bevoorraden van de propaan tanken voor de kwekers. Hierbij worden echter geen Externe Veiligheidsnormen overschreden.
In het kader van de verantwoording van het groepsrisico worden in overleg met de lokale en regionale brandweer de aspecten bereikbaarheid en bluswatervoorzieningen beschouwd.
 
Groepsrisico
Voor de verantwoording van het groepsrisico bij het transport van gevaarlijke stoffen is door de milieudienst in samenwerking met de gemeente Boskoop een rapportage[1] opgesteld. De conclusie van de rapportage luidt als volgt:
Door de aanleg van de oostelijke rondweg kan het buitengebied aan de oostkant van Boskoop gemakkelijker worden bereikt, waarbij de bebouwde kom kan worden ontzien. De verplaatsing van transporten gevaarlijke stoffen van de bebouwde kom naar de rondweg is vanuit veiligheidsoogpunt een verbetering.Gezien de hoeveelheden transporten gevaarlijke stoffen (propaan) zal er geen plaatsgebonden risico contour optreden. De toename van het groepsrisico zal gering zijn gezien het aantal transporten en de bebouwingsdichtheid langs het tracé.
 
Het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Boskoop hebben kennis genomen van de inhoud van deze rapportage en achten de toename van het groepsrisico door de aanleg van de Oostelijke rondweg Boskoop (module 3) aanvaardbaar.
 
In het kader van brandpreventie zal bij de inrichting van de rondweg, in overleg met de lokale brandweer, de bluswatervoorzieningen in het buitengebied worden meegenomen.
 
Conclusie
Voor de beoordeling van Externe Veiligheidsrisico’s binnen het plangebied moet er gekeken worden naar Plaatsgebonden- en Groepsrisico’s voor zowel bedrijven (BEVI-inrichtingen), Transportroutes en Buisleidingen. Op basis van de risicokaart Zuid-Holland en informatie verstrekt door de milieudienst Midden Holland kan geconcludeerd worden dat er geen verhoogde Externe Veiligheidsrisico’s in het plangebied optreden.


[1] Verantwoording groepsrisico oostelijke rondweg Boskoop module 3, Milieudienst Midden-Holland en Gem. Boskoop, 16 maart 2010