Voor de routering van gevaarlijke stoffen is de Wet vervoer gevaarlijke stoffen van belang. Gemeenten mogen voor de zogenaamde routeplichtige stoffen gemeentelijke wegen binnen hun grenzen aanwijzen waarover deze gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd (en daarbuiten dus niet). Redenen voor routering zijn bijvoorbeeld kwetsbare situaties zoals: dichte bebouwing, de aanwezigheid van een ziekenhuis of de ligging van een waterwingebied. Voorwaarde is wel dat een door een gemeente aangewezen weg aansluit op het provinciale of rijkswegennet waarover het vervoer van gevaarlijke stoffen is toegestaan.
Voor het transport van gevaarlijke stoffen via weg, water en spoor heeft het Rijk normen vastgesteld in de nota Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Deze normen hebben nog geen wettelijke status. In een gezamenlijke circulaire met dezelfde titel van de ministeries VROM, V&W en BZK wordt de nota verder uitgewerkt.
De Milieu-dienst Midden-holland heeft aangegeven dat in de omgeving van Boskoop geen gevaarlijke transportroutes aanwezig zijn. De aanleg van de rondweg zal evenwel leiden tot het wijzigen van de gebruikelijke routes voor het bevoorraden van de propaan tanken voor de kwekers. Hierbij worden echter geen Externe Veiligheidsnormen overschreden.
In het kader van de verantwoording van het groepsrisico worden in overleg met de lokale en regionale brandweer de aspecten bereikbaarheid en bluswatervoorzieningen beschouwd.
Voor de verantwoording van het groepsrisico bij het transport van gevaarlijke stoffen is door de milieudienst in samenwerking met de gemeente Boskoop een rapportage[1] opgesteld. De conclusie van de rapportage luidt als volgt:
Door de aanleg van de oostelijke rondweg kan het buitengebied aan de oostkant van Boskoop gemakkelijker worden bereikt, waarbij de bebouwde kom kan worden ontzien. De verplaatsing van transporten gevaarlijke stoffen van de bebouwde kom naar de rondweg is vanuit veiligheidsoogpunt een verbetering.Gezien de hoeveelheden transporten gevaarlijke stoffen (propaan) zal er geen plaatsgebonden risico contour optreden. De toename van het groepsrisico zal gering zijn gezien het aantal transporten en de bebouwingsdichtheid langs het tracé.
Het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Boskoop hebben kennis genomen van de inhoud van deze rapportage en achten de toename van het groepsrisico door de aanleg van de Oostelijke rondweg Boskoop (module 3) aanvaardbaar.
In het kader van brandpreventie zal bij de inrichting van de rondweg, in overleg met de lokale brandweer, de bluswatervoorzieningen in het buitengebied worden meegenomen.
Voor de beoordeling van Externe Veiligheidsrisico’s binnen het plangebied moet er gekeken worden naar Plaatsgebonden- en Groepsrisico’s voor zowel bedrijven (BEVI-inrichtingen), Transportroutes en Buisleidingen. Op basis van de risicokaart Zuid-Holland en informatie verstrekt door de milieudienst Midden Holland kan geconcludeerd worden dat er geen verhoogde Externe Veiligheidsrisico’s in het plangebied optreden.
[1] Verantwoording groepsrisico oostelijke rondweg Boskoop module 3, Milieudienst Midden-Holland en Gem. Boskoop, 16 maart 2010