Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Oostelijke Rondweg Boskoop, Traject: Parallelle Wijkdijk, Verlengde Wijkdijk en Middelburgseweg
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0595.RondwegBoskoop10-BP80

1.1 Aanleiding voor het bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan is opgesteld t.b.v. de realisering van een deel van de rondweg om Boskoop. Een zeer klein deel van het tracé loopt eveneens door de gemeente Reeuwijk. Voor de planologische vaststelling van de rondweg is voor dit deel een raadsbesluit van de gemeente Reeuwijk noodzakelijk. Voor deze vaststelling is overeengekomen om het bestemmingsplan opgesteld voor de onderbouwing van de rondweg in Boskoop tevens vast te stellen in Reeuwijk met dien verstande dat het plangebied enkel het kleine deel van het tracé betreft. De beschrijving van het plan richt zich op het geheel vast te stellen tracé.  
In het gebied tussen de Gouwe, de A12 en de Oude Rijn liggen veel internationaal opererende boomkwekerijen. In de Nota Ruimte is dit gebied als een greenport van nationaal belang bestempeld. De gemeente Boskoop ligt in deze greenpoort. De boomkwekerijen genereren veel zwaar vrachtverkeer dat in de regio veel opstoppingen en verkeersonveilige situaties oplevert.
Om de greenport als regio te behouden en te versterken en om de verkeersproblematiek op te lossen is een gebiedscommissie ingesteld om Gedeputeerde Staten te adviseren in haar besluitvorming over de regio. Het oplossen van de verkeersproblematiek is een van de voornaamste opgave van de gebiedscommissie om de aangegeven ambities te bereiken. De gebiedscommissie heeft 116 ontsluitingsvarianten geformuleerd met mogelijke omleidingen van het verkeer om de kern van Boskoop. De 116 ontsluitingsvarianten zijn door de commissie teruggebracht tot 13 varianten. In opdracht van de gebiedscommissie is vervolgens een uitgebreide verkeerskundige modellenstudie[1] uitgevoerd. Dit rapport is in 1999 opgevolgd door een aangepaste studie[2] omdat het noodzakelijk bleek om de invloedsfeer van Alphen aan de Rijn, Waddinxveen en Bodegraven toe te voegen. Op basis van de studies zijn uit de 13 varianten 3 voorkeursalternatieven gekozen: de ‘Ruimte boog’ de ‘Korte boog’ en de ‘Ruggengraat met aansluiting op de N11’. Uiteindelijk heeft de commissie uit de drie voorkeursalternatieven één consensusalternatief gekozen. De keuze is gebaseerd op een vergelijking van de drie alternatieven met inbegrip van de bijbehorende kosten. Het consensusalternatief verenigt de alternatieven ‘Ruime boog’en de ‘Korte boog’ om Boskoop en loopt via de Insteek en de Ruggengraat en sluit aan op de Middelburgseweg.
De keuze voor het consensusalternatief is vastgelegd in het ontwerpplan Infrastructuur Boskoop-Reeuwijk. Het ontwerpplan is door middel van uitgebreid overleg en inspraak met omwonenden en belanghebbenden tot stand gekomen. Het plan is uiteindelijk vastgesteld in juli 2005 door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. De realisatie van de oostelijke rondweg zal gefaseerd uitgevoerd worden. Het eerste deel is reeds uitgevoerd. Onderhavig bestemmingsplan betreft de 2e fase, ook wel omschreven als module 3. De 3e fase zal op een later tijdstip gerealiseerd worden.
In eerste instantie is gepoogd de realisatie van de 2e fase van de oostelijke rondweg planologisch mogelijk te maken door middel van drie ruimtelijke onderbouwingen en vrijstelling ex. Artikel 19 lid 1 WRO (oud). Deze ruimtelijke onderbouwingen hebben het inspraak traject doorlopen. Gezien het grote aantal opmerkingen op de ruimtelijke onderbouwingen en vanwege de tussentijdse wijziging van de Wet ruimtelijke ordening is besloten om de rondweg mogelijk te maken via een bestemmingsplan op basis van de nieuwe Wet.


[1] Verkeer en vervoer in de herinrichtingsgebieden Boskoop en Reeuwijk’.’Variantenstudie’, Dienst Landelijk Gebied, November 1998, ARCADIS Kenmerk 672/CE98/1693/13768
[2] Verkeersonderzoek Boskoop-Reeuwijk’.’Variantenanalyse vergroot studiegebied, Dienst Landelijk gebied, 21 december 1999, ARCADIS Kenmerk 110613/CE9/019/000020