direct naar inhoud van 5.3 Verkeer en parkeren
Plan: Reeuwijk-Brug
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0595.ReeuwijkBrug10-BP80

5.3 Verkeer en parkeren

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De kern Reeuwijk-Brug wordt landelijk gezien ontsloten door de A12 (Utrecht-Den Haag/Rotterdam), deze weg is conform de categorisering 'Duurzaam Veilig' aangemerkt als stroomweg. De toe- en aftrit Reeuwijk van en naar de A12 (nummer 12) kan ten noorden van de kern worden bereikt via de Raadhuisweg en de Goudse Straatweg. De Raadhuisweg vormt eveneens de verbindingsweg tussen Gouda en Bodegraven en is de belangrijkste weg voor Reeuwijk-Brug. Door de centrale ligging van de Raadhuisweg is sprake van een duidelijke verkeersstructuur binnen Reeuwijk-Brug. Alle overige wegen takken aan op de Raadhuisweg. De kruisingen met de Nieuwdorperweg/'s-Gravenbroekseweg en met de Dunantlaan/van Heuven Goedhartstraat vindt plaats met een verkeersregelinstallatie. De kruising met de Oud Reeuwijkseweg/Oudeweg vindt plaats met een rotonde. Op de overige aansluitingen is de voorrang geregeld met voorrangsrelingen. De Raadhuisweg bevindt zich parallel aan het water van de Breevaart. Het verkeer ten oosten van de Raadhuisweg kan op drie plaatsen de Breevaart oversteken via een brug. De oeververbinding ter hoogte van de Dunantlaan heeft voor autoverkeer een eenrichtingsregime en is alleen in westelijke richting te berijden. De bruggen in het verlengde van de Oudeweg en de 's-Gravenbroekseweg zijn wel in beide richtingen te berijden.

De Raadhuisweg, Zoutmansweg en het Treebord (gedeeltelijk) zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h. Alle overige wegen in de gemeente zijn aangewezen als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het langzaam verkeer maakt op de Raadhuisweg gebruik van het ten oosten ervan gelegen fietspad dat in twee richtingen kan worden bereden en het voetpad dat zich ten westen van de weg bevindt. Op de overige wegen in Reeuwijk-Brug vindt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer plaats. Op de wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h is dit conform de uitgangspunten en inrichtingseisen van het concept Duurzaam Veilig.

Ontsluiting openbaar vervoer

Reeuwijk-Brug wordt door het openbaar vervoer ontsloten door de busverbinding die Gouda verbindt met Bodegraven. Te Gouda en Bodegraven wordt aangesloten op het spoorwegennet. Deze bus rijdt over de Zoutmansweg en de Raadhuisweg en halteert ter hoogte van Plaszicht, de Edisonstraat, 's-Gravenbroekseweg, Dunantlaan, Groen van Prinstererlaan en Oud-Reeuwijkseweg.

Daarnaast wordt op enkele plaatsen in het plangebied gehalteerd door de Buurtbus Reeuwijk die Reeuwijk-Brug verbindt met de kern Reeuwijk-Dorp, het landelijk gebied ten westen van Reeuwijk-Brug, het plassengebied en Gouda. De buurtbus rijdt binnen de kern Reeuwijk-Brug een route over de Oud-Reeuwijkseweg, Raadhuisweg, van Heuven Goedhartstraat, van Staverenstraat, Nieuwdorperweg, Roland Holstlaan, Dunantlaan, Treebord en 's-Gravenbroeksweg. Daarnaast komt de bus ook in Gouda langs de Ziekenhuizen en het NS-Station. De afstand tot een bushalte bedraagt maximaal 800 m.

Parkeren

Het parkeren in Reeuwijk-Brug gebeurt op verscheidene plaatsen in parkeervakken of langs het trottoir.

Conclusie

De ontsluiting van het plangebied voor het gemotoriseerd verkeer en het langzaam verkeer is goed te noemen. Omdat de Raadhuisweg ook wordt gebruikt als (sluip)route door het (spits)verkeer vanuit Gouda naar de A12, ligt de intensiteit relatief hoog. Ter verbetering van het woon- en leefmilieu wordt een aparte procedure doorlopen voor een Rondweg. De ontsluiting per openbaar vervoer is redelijk tot matig. Er doen zich geen problemen voor ten aanzien van parkeren.