direct naar inhoud van 5.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Waarder
Status: concept
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0595.KernWaarder10-BP80

5.2 Wegverkeerslawaai

Geluidszones langs wegen

Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden.

Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg.

Met uitzondering van de Molendijk en het Dorp zijn alle wegen gecategoriseerd als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h. De breedte van de geluidszone van de Molendijk en het Dorp bedraagt 200 m aan weerszijden van de weg (binnenstedelijke ligging en 1-2 rijstro(o)k(en). De geluidszone van de wegen die een buitenstedelijke ligging hebben, het Oosteinde, het Westeinde, de Groendijck en de A12, bedraagt respectievelijk 250, 250, 250 (2 rijstroken) en 600 m (6 rijstroken).

Nieuwe situaties: voorkeursgrenswaarde en uiterste grenswaarden

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe situaties (nieuwe wegen of nieuwe woningen) bedraagt deze 48 dB. De uiterste grenswaarde ten gevolge van het verkeer op de binnenstedelijke wegen bedraagt 63 dB en ten gevolge van het verkeer op de A12 53 dB.

30 km/h-wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruikgemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'.

Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 5.2 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema

geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   goed  
50 - 54 dB   redelijk  
55 - 59 dB   matig  
60 - 64 dB   tamelijk slecht  
65 - 69 dB   slecht  
= 70 dB   zeer slecht  

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens van de A12 zijn verkregen van Rijkswaterstaat en gebaseerd op een telling in 2009. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar is een autonome groei van 1,4% per jaar aangehouden.

De verkeersintensiteiten op de Molendijk, Dorp en Kosterdijk zijn gebaseerd op telcijfers en aangeleverd door de gemeente. Voor deze wegen is uitgegaan van een autonome groei van 1% per jaar. Van het Hof van Waarder en de Pr. Beatrixstraat zijn geen gegevens bekend. Aangenomen kan worden dat de intensiteit op het Hof van Waarder gelijk is aan de intensiteit op de Kosterdijk. De intensiteit op de Beatrixstraat zal niet meer bedragen dan 700 mvt/etmaal.

Tabel 5.3 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

straatnaam   2008   2010   2018  
Molendijk tussen:        
Dorp-Pr. P. Christiaanstraat   3.950   4.000   4.350  
Pr. P. Christiaanstraat-A12   4.200   4.300   4.650  
Dorp   3.500   3.600   3.900  
Kosterdijk   1.250   1.250   1.350  

De wegdekverharding bestaat op de A12 uit ZOAB. Op het Dorp en de Molendijk ligt asfalt en op het Hof van Waarder, de Kosterdijk en Pr. Beatrixstraat klinkers. De voertuigverdeling van het verkeer op de A12 is gebaseerd op een standaardverdeling van het verkeer op een autosnelweg. Voor de voertuigverdeling van het verkeer is voor de Molendijk en het Dorp uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op een wijkverzamelweg en voor het Hof van Waarder, de Kosterdijk en Pr. Beatrixstraat van een standaardverdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg.

Nieuwe ontwikkelingen

Binnen het plangebied worden enkele nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Voor de ontwikkelingen die via aparte procedures worden gerealiseerd, is reeds onderzoek uitgevoerd.

Kosterdijk 9

Op deze locatie kunnen twee nieuwe woningen gerealiseerd worden. De locatie is gelegen binnen de geluidszone van de A12 en de Molendijk. Eveneens zijn langs de locatie de Kosterdijk en de Pr. Beatrixstraat gelegen, 30 km/h-wegen. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting langs niet gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op deze wegen, uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, berekend.

Dorp 7

Op deze locatie ligt een wijzigingsbevoegdheid om de bestaande woning te slopen en twee nieuwe woningen te realiseren. De locatie is gelegen binnen de geluidszone van de A12 en het Dorp. Eveneens is langs de locatie het Hof van Waarder gelegen, een 30 km/h-weg. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting langs niet gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op deze weg, uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, berekend.

Uitbreiding van het mortuarium

De uitbreiding van het mortuarium betreft geen geluidsgevoelige functie, het is daarom niet noodzakelijk om hiervoor onderzoek uit te voeren.

Akoestisch onderzoek

Rekenmethodiek

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 10.

Resultaten gezoneerde wegen Kosterdijk 9

Op een afstand van 515 m uit de as van de A12 bedraagt de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A12 52 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, de uiterste grenswaarde van 53 dB niet.

Uit berekeningen blijkt dat de 48 dB contour, de voorkeursgrenswaarde, ten gevolge van het verkeer op de Molendijk op een afstand van 40 m uit de as van de weg ligt. De locatie is echter op grotere afstand gelegen zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Resultaten gezoneerde wegen Dorp 7

Op een afstand van 442 m uit de as van de A12 bedraagt de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A12 53 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, de uiterste grenswaarde van 53 dB niet.

Uit berekeningen blijkt dat de 48 dB contour, de voorkeursgrenswaarde, ten gevolge van het verkeer op het Dorp op een afstand van 40 m uit de as van de weg ligt. Dit betekent dat de contour over de locatie heen is gelegen en dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de locatie wordt overschreden. De nieuwe woningen kunnen gerealiseerd worden op een minimale afstand van 22 m uit de as van het Dorp. Op deze afstand bedraagt de geluidsbelasting 52 dB. Hierbij wordt de uiterste grenswaarde van 63 dB niet overschreden.

Maatregelen gezoneerde wegen

Ten gevolge van het verkeer op de A12 wordt de voorkeursgrenswaarde aan de gevels van de nieuwe woningen op beide locaties overschreden. Eveneens wordt de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van het verkeer op het Dorp overschreden op de locatie Dorp 7. Bezien is of de geluidsbelasting kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Er zijn maatregelen aan de bron mogelijk. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Gezien de functie van zowel de A12 als het Dorp als respectievelijk belangrijke stroomweg en gebiedsontsluitende weg van de kern Reeuwijk, is het wijzigingen van de verkeersomvang en samenstelling niet wenselijk/mogelijk. Het wijzigen van de snelheid is om deze reden eveneens niet mogelijk. De toepassing van een geluidsreducerende wegdekverharding is financieel niet doelmatig, gezien het kleine aantal woningen waarvoor stil asfalt aangelegd dient te worden. Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige aard. Maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied zijn daarom niet geheel doelmatig en/of gewenst en niet haalbaar.

Resultaten niet gezoneerde wegen Kosterdijk 9

Op 15 m uit de as van de weg bedraagt de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Kosterdijk 55 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh). Er is sprake van een matig akoestisch klimaat. Ten gevolge van het verkeer op de Pr. Beatrixstraat bedraagt de maximale geluidsbelasting op een afstand van 6 m 57 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh). Hierbij is eveneens sprake van een matig akoestisch klimaat.

Resultaten niet gezoneerde weg Dorp 7

Op 5 m uit de as van de weg bedraagt de geluidsbelasting 60 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh). Er is sprake van een matig akoestisch klimaat.

Maatregelen gedezoneerde wegen

Voor de nieuwe woningen is sprake van een 'matig' akoestisch klimaat op beide locaties ten gevolge van het verkeer op de gedezoneerde wegen. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een denkbare mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De functie als erftoegangswegen met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h dient echter behouden te blijven voor de ontsluiting van het omliggende gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging van de functie en daarmee de samenstelling van het verkeer is dan ook geen mogelijke maatregel om een verdere geluidsreductie te bewerkstelligen. Een mogelijke maatregel is toepassing van een sterkere geluidsreducerende wegdekverharding bijvoorbeeld door de toepassing van asfalt in plaats van klinkers. Asfalteren van de weg is echter om verkeerskundige redenen binnen verblijfsgebieden niet wenselijk. Klinkerverharding draagt bij aan het verblijfskarakter en heeft een snelheidsremmend effect. Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar en om stedenbouwkundige redenen ongewenst.

Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 33 dB te bedragen. Het akoestisch klimaat binnenshuis is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd2. Een standaardgevel dient in het kader van het bouwbesluit 20 dB te reduceren. De nieuwe woningen zullen voldoen aan het bouwbesluit en daarmee een minimale gevelreductie kennen van 20 dB. Aangezien het nog nieuw te bouwen woningen betreft kan voor de woningen zodanige maatregelen worden getroffen dat de geluidsbelasting in de woningen niet meer bedraagt dan 33 dB (conform het vereiste in het bouwbesluit). Er kan dan ook gesproken worden van een aanvaardbare akoestische situatie.

Cumulatie Dorp 7

In de Wgh is aangegeven dat bij de besluitvorming rond hogere grenswaarden, indien sprake is van hogere waarden ten gevolge van meerdere gezoneerde wegen, ook cumulatie in acht dient te worden genomen. Om die reden is de cumulatie van de geluidsbelasting als gevolg van de A12, het Dorp en het Hof van Waarder bepaald.

Conform de regels voor cumulatie zijn de volgens artikel 110g Wgh toegestane correcties niet toegepast. De weergegeven geluidswaarden liggen daardoor 5 dB hoger dan de eerder gepresenteerde waarden.

De maximale gecumuleerde geluidsbelasting bedraagt 63 dB. De hoogst optredende geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op het Hof van Waarder bedraagt hier 60 dB exclusief aftrek artikel 110g Wgh. Er is een toename van 3 dB ten opzichte van de hoogste geluidsbelasting.

Geconcludeerd kan worden dat de gecumuleerde geluidsbelasting dan ook niet leidt tot een onaanvaardbare toename. Derhalve kan worden gesteld dat de gecumuleerde geluidsbelasting het verlenen van hogere grenswaarden niet in de weg staat.

Conclusie

Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat verdere maatregelen niet mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren ten gevolge van het verkeer op de A12 en het Dorp. De gecumuleerde geluidsbelasting staat het verlenen van een hogere waarde niet in de weg. Er dient dan ook een verzoek tot vaststelling van hogere waarden te worden gedaan. Een en ander is vastgelegd in tabel 5.4.

Tabel 5.4 Ontheffingswaarden

ontwikkeling   aantal woningen   ontheffingswaarde   geluidsbron  
Kosterdijk 9   2   52 dB   A12  
Dorp 7   2   53 dB   A12  
  2   52 dB   Het Dorp  

De betreffende hogere waarden zullen in het kadaster worden vastgelegd.